De geest en het lichaam (Nama en Rupa)

Acharn Naeb benadrukte dat de eerste vier inzichtniveaus het meest belangrijk zijn van alle 16. Dit is omdat bij een onvolledige ontwikkeling in de eerste vier niveaus, de beoefenaar niet werkelijk kan begrijpen wat de betekenis van “geen ik” (anatta) is. Hierdoor zal de beoefenaar moeizaam het 5de tot het 7de niveau passeren, en het 8ste en het 9de niveau niet volledig kunnen afronden. Het spreekt vanzelf dat met een onvolledige onderbouw van de lagere inzichten de overgang naar het bovenwereldse in het 13de niveau niet plaats kan vinden, het geestelijk fundament is immers te zwak om bewustzijn naar nibbana te redirigeren. Vandaar dat de eerste vier niveaus werkelijk goed en volledig doorlopen moeten worden.

Is it the name or the physical form?

De kern vraag van de eerste vier niveaus is of de beoefenaar het begrepen heeft dat lichaam (rupa) en geest (nama) geen deel uit maakt van het zelf.  Normaal zijn mensen gewend om te handelen vanuit een ik uitgangspunt, daarmee maakt de mens geen onderscheid tussen het eigen lichaam en de eigen geest, de mens handelt immers vanuit een eenheidsgevoel van licham, geest en zelf. Wanneer lichaam en geest tot een meditatie object verwordt dan wordt ineens duidelijk dat er op verschillende niveaus van grootheden, processen en programma’s werkzaam zijn die volledig buiten de controle van het ik opereren. Dat er wederzijdse beïnvloeding van oorzaak en gevolg zijn die niet beïnvloedbaar zijn door de wil van de mens. De grilligheid en veranderlijkheid van de eigen lijf, voorkeuren, emoties, gevoelens, creaties, bewustzijnsstaten en gedachten worden zichtbaar.  In de Anattalakhana Sutta (SN 22:59) zegt de boeddha:

Zo ziend, krijgt een goed onderwezen edele discipel genoeg van fysieke vorm; hij krijgt genoeg van gevoelens; hij krijgt genoeg van percepties; hij krijgt genoeg van vormingen; hij krijgt genoeg van bewustzijn. Als hij er genoeg van heeft, wordt hij passieloos; passieloos, wordt [zijn geest] bevrijd; bevrijd, is er de kennis dat het bevrijd is.”

De beoefenaar die werkelijk onderscheid heeft kunnen maken tussen lichaam en geest, ervaart bewustzijn en lichamelijk handelen ook als twee verschillende entiteiten, en in de werking tussen de twee begint  “oncontroleerbaarheid” zichtbaar te worden.  Oncontroleerbaarheid staat immers voor  “geen ik”.

NAMA-RUPA article van Dhammananda Maha Thera in Engels

[Naar Schematisch Verloop van Vipassana]

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s